Opatrovaná dcera podepsala smlouvu k jiné ZP
Vloni dcera na nádraží podepsala smlouvu se ZPMV. Protože má lékaře, který s touto pojišťovnou nemá smlouvu, žádala jsem o zrušení smlouvy s tím, že je neplatná (září 2022), protože dcera je omezená ve svéprávnosti. Dostala jsem odpověď, že vyhovují mému přání a vyškrtli ji ze svého registru. Poslali mi zprávu, kterou jsem měla předat stávající OZP. Manžel ji tam nesl, ale oni ji nemají. Nevím, kde se stala chyba. Nyní jsme v situaci, kdy mi volali z lékárny, že ani jedna z pojišťoven jim nechce uhradit léky za leden, že dceru nemají v registraci. Při telefonickém hovoru mi pracovnice z OZP řekla, že registr je již uzavřený, že neví, co s touto situací, bude zjišťovat, co dál. Mám strach, aby dcera nezůstala dočasně bez zdravotního pojištění (lékaře a léky potřebuje) a nemusela hradit zpětně lékařskou péči.
Odpověď
Na původní pojišťovnu tlačte, jednejte s právníkem, neustále atakujte, jak to jen půjde, že původní doklad k přepisu je neplatný a tudíž, že se máte vrátit do původního stavu.
Neplatné bylo jednání z těchto důvodů (dle občanského zákoníku):
Zdánlivé právní jednání
§ 551
O právní jednání nejde, chybí-li vůle jednající osoby.
§ 552
O právní jednání nejde, nebyla-li zjevně projevena vážná vůle.
§ 553
(1) O právní jednání nejde, nelze-li pro neurčitost nebo nesrozumitelnost zjistit jeho obsah ani výkladem.
(2) Byl-li projev vůle mezi stranami dodatečně vyjasněn, nepřihlíží se k jeho vadě a hledí se, jako by tu bylo právní jednání od počátku.
§ 554
K zdánlivému právnímu jednání se nepřihlíží.
§ 581
Není-li osoba plně svéprávná, je neplatné právní jednání, ke kterému není způsobilá. Neplatné je i právní jednání osoby jednající v duševní poruše, která ji činí neschopnou právně jednat.
Zpráva, „že ji tam nemají“ – tady je nutností mít pro jistotu vždy jeden dokument svůj a ten si nechat podacím razítkem potvrdit (že byl přijat) a druhý dokument odevzdávat. Rozhodně to alespoň nyní zopakujte.
Jste v tomto nestandardní a budou s Vámi mít práci. Toto se běžně neděje, takže někdo bude muset v pojišťovně vymyslet postup, jak to v systému opravit. Pokud nebudete dost tlačit nebo nenarazíte na někoho velmi ochotného, nejspíš si Vás budou přehazovat jako horký brambor a Vy budete ve stresu.
Pište, volejte, podávejte stížnost, pište na Ministerstvo zdravotnictví. Budete sice průkopníci, ale... Vaše situace je bezprecedentní a chápu Vaše obavy – ty by měly být hnacím motorem, aby to někdo kompetentní v pojišťovně vyřešil.
Bohužel nemám jinou radu.
Mgr. Radka Pešlová
Poradnu Moravskoslezského kruhu v roce 2022 podpořili: TZMO Czech Republic s.r.o., výrobce inkontinenčních pomůcek Seni, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Jihomoravský kraj, Ministerstvo zdravotnictví, Nadace zdraví pro Moravu a drobní dárci.