Musí banka kontrolovat kroky opatrovníka, když to dělá soud?
Pro sestru chceme zřídit spořicí účet, ať její peníze nejsou ničeny inflací. Banka podmiňuje zřízení spořicího účtu tím, že omezí výběr peněz na 15 000 Kč měsíčně a my pak musíme bance vysvětlovat, nač chceme realizovat, přestože mají listiny opatrovníka i o zbavení svéprávnosti (tělesné i mentální postižení od narození). Opatrovník je mamka. Má banka právo to dělat a suplovat ve výstupech soud a přisvojovat si tato práva? Každoročně se dokládá přehledové hospodaření k soudu. Naším cílem je zabránit finanční znehodnocení úspor (dědictví), což s běžným účtem není možné.
Odpověď
Bohužel, banka je poměrně velkou organizací a je soukromým subjektem. Je to tedy velmi často o tom „ber, nebo nech být“. Neplatí to sice výhradně, ale domoci se nápravy často stojí velké úsilí. Z pohledu zákona může banka dělat vše, co není zakázáno.
Může si stanovit limity, podmínky vydávání karet, ceny produktů atd. Ale sama by neměla překračovat limity dané zákony a úmluvami. Přístupnost služeb pro postižené klienty banky ale nezvládají (např. není mnoho bezbariérových bankomatů, mnoho poboček má schody atd.), natož pak služby pro klienty opatrované – jejich nastavení bývá ještě tristnější.
Banka není soud a nemá právo Vám diktovat omezující částky a kontrolovat Vás (místo soudu), ale protože jí to zákon nezakazuje, může se pokoušet, zda jí to u Vás projde. Pokud Vám přístup banky nevyhovuje (což je velmi srozumitelné a oprávněné), je řešením obrana:
- stížnost k vedení banky
- stížnost k České národní bance https://www.cnb.cz/cs/verejnost/kontakty/stiznosti-na-financni-instituce/ (ČNB je dozorový orgán.)
- změna banky (pomáhá často nejrychleji)
Mgr. Radka Pešlová