Kdo má hradit vstupenku doprovodu opatrovaného na akci?
Opatrovanec byl na kulturní akci, doprovod mu zajišťoval pracovník pobytové sociální služby, která zajišťuje 24hodinovou péči, příspěvek na péči je vyplácen v celé výši sociální službě. Vstupenku na akci pro doprovod zaplatil opatrovaný ze svých financí, doloženo dokladem. Opatrovník předem věděl, že se na akci chystají. Dotaz zní: Neměla by vstupenku proplatit organizace vysílající pracovníka k zajištění doprovodu klientovi v rámci cestovního příkazu?
Odpověď
Jeví se, že kulturní akce byla mimořádnou aktivitou na přání klienta. Příspěvek na péči plní roli úhrady za péči, tj. fyzické poskytnutí pomoci (v tomto případě). Vstupy již nezahrnuje příspěvek. Zpravidla bývají kulturní akce a doprovody na ně účtovány jako tzv. fakultativní péče – plně za úhradu klientem (jako by tomu bylo třeba u přepravy vozem, cestování do ciziny apod.) a pak se účtují do výše skutečných nákladů (zpravidla čas pracovnice – její mzdové náklady, vstupné, u aut spotřeba, podíl na pojistkách, servise a údržbě vozu atd). Sociální služby k tomu dělají i konkrétní kalkulace a částky jsou známy předem. Také by bylo vhodné, kdyby takové situace byly sjednané ve smlouvě o poskytování sociálních služeb, aby měly smluvní strany vyjasněný postup (zákon v tomto není konkrétní).
Protože nemám z dotazu více konkrétních informací, současně situaci již odsouhlasil opatrovník, nevidím obsah smluvních ujednání, nemohu s jistotou sdělit, zda služba postupovala správně. Obecně (v případech, které jsou v běžné činnosti služby známy) se jeví, že je v pořádku, že je hrazena vstupenka doprovodu a domnívám se, že by měl být hrazen i čas pracovnice při doprovodu (fakultativně).
Možná však, co se týče doprovodu, mohla být uplatněna sleva pro průvodce, pokud klient je držitelem průkazu ZTP/P a organizátor akce by poskytoval k tomuto slevu. Pokud s uplatněním slevy služba klientovi nepomohla, viděla bych to jako pochybení služby.
Mgr. Radka Pešlová