V Domově Důstojnost vázali klienty k postelím a zamykali je v pokojích
Mělo pečovat o lidi s demencí, jenže kvůli nedostatku personálu se pobyt v zařízení v Nýdku na Frýdecko-Místecku pro téměř dvě stovky lidí stal noční můrou. Právníci z kanceláře ombudsmana tam zjistili špatné zacházení s lidmi. Od podávání studeného jídla po přivazování klientů k posteli. Zařízení s ombudsmanem přestalo komunikovat, chyby nenapravilo.
Na první pohled je to idylické místo obklopené lesy a loukami. Jenže uvnitř domova Důstojnost v Nýdku v Moravskoslezském kraji lidé s demencí živoří.
Klienty tam personál zamyká na pokoji, někteří se nemohou dostat ani na čerstvý vzduch. Jednoho klienta dokonce několik let přivazovali ošetřovatelé k lůžku. A léky jim tam drtí v jednom hmoždíři, takže se různým pacientům mohou smíchat.
To jsou jen některá z téměř šesti desítek pochybení, která v domově odhalili pracovníci kanceláře ombudsmana loni na přelomu února a března při neohlášené návštěvě. Zařízení je dosud všechny nenapravilo, navíc s právníky veřejného ochránce práv přestalo zcela komunikovat. „Ve většině pochybení se odráží zásadní nedostatek personálu. Ten chybí zejména při nočních službách, kdy o více než 180 klientů pečují pouze dva pracovníci a žádný z nich není zdravotník. Předpisy sice nestanoví závazný personální standard, který by udával minimální počet pracovníků, situace v domově ale už představuje hazard se zdravím i životy klientů,“ uvedl zástupce ombudsmana Vít Alexander Schorm.
Ve zprávě z návštěvy Schorm popisuje případ, kdy klientka v noci spadla z postele a nemohla se dovolat pomoci personálu. Musela si sama zavolat záchranku.
V době návštěvy byl nízký počet personálu i na denních službách. „Přes den byly v domově tři až šest zdravotních sester spolu se šesti či sedmi pracovníky v sociálních službách. Je zcela nemožné, aby personál v takovém počtu poskytoval téměř dvěma stovkám klientů individualizovanou péči,“ zhodnotil zástupce ombudsmana.
Problémy se zvládáním péče o klienty potvrdili při rozhovorech s právníky Kanceláře ombudsmana během návštěvy samotní zaměstnanci. Schorm v oficiální zprávě z návštěvy výslovně uvádí, že nedostatky, které s kolegy odhalil, „spočívají v zásazích do lidské důstojnosti a osobní svobody klientů“.
Personál neměl prostor se klientům dostatečně věnovat a zvládal především základní péči. Klienti se museli přizpůsobovat dennímu režimu podle možností personálu. Pro některé obyvatele domova to znamenalo, že je personál budil už v půl páté ráno, aby jim pomohl s hygienou.
Špatné to je i při podávání jídel. Klienti, kteří nejedli v jídelně, museli na personál čekat na pokojích. Ti, kteří potřebovali dopomoci s krmením, museli vytrvat, než pracovníci roznesou všechny talíře. Takže jídlo opakovaně jedli studené. „Za zcela nepřípustné považuji podávání léků pracovníky v sociálních službách. To je nesprávné a pro klienty ohrožující, neboť pracovníci v sociálních službách nemají oprávnění ani odbornost s léky nakládat. Praxi, kdy personál nečistí hmoždíř po každém jednotlivém drcení léků, a dochází tak k jejich následnému smísení, pak hodnotím jako zcela nepřípustnou,“ kritizoval dále Schorm ve zprávě z návštěvy.
Zdroj: idnes