Vyšlo listopadové číslo časopisu Sociální služby
Co je cílem sociální služby, jak by měl postupovat sociální pracovník po setkání se zájemcem o službu a co by měl být následně schopen posoudit – tím se zabývá Tomáš Ergens, lektor Institutu vzdělávání APSS ČR, v prvním dílu článku Obrat k účelu poskytování sociálních služeb.
Důležité je také posoudit, zda je účel služby v souladu s přáním klienta a zda je klient spokojený, a to za předpokladu, že zároveň dojde ke zvýšení sociálního začlenění klienta v jeho nepříznivé situaci. Autor v článku věnuje pozornost také kvalitě sociálních služeb.
V listopadovém čísle si také můžete přečíst o tom, jak zmapovat potřeby lidí (seniorů), kteří nekomunikují verbálně nebo si o pomoc nedovedou sami říct.
Pracovníci v pomáhajících profesích plánují s klienty a mapují jejich potřeby, představy a přání, domlouvají se, jak by měla služba probíhat, a tím vším chtějí docílit, aby byl klient spokojený, aby se cítil v bezpečí a měl adekvátní podporu. Jak to ale probíhá, pokud se s klientem nelze snadno domluvit v důsledku jeho specifických potřeb daných různým rozsahem postižení, kvůli kterému se do sociální služby dostal. Tomu se věnuje lektorka Institutu vzdělávání APSS ČR Alena Závůrková.
Dále si v časopise můžete přečíst rozhovor s přednostkou Geriatrické kliniky 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze Evou Topinkovou, která odpovídala na otázky týkající se pneumokokových nákaz, čím jsou pro člověka, a především seniora, nebezpečné a jak je možné se před nákazou bránit.
Důležité je podle ní očkování, a to zejména v pobytových zařízeních sociálních služeb, kde je i při dodržování všech hygienicko-epidemiologických standardů riziko šíření kapénkově přenášených infekcí.
V listopadovém čísle vám také přinášíme reportáž z XII. výročního kongresu poskytovatelů sociálních služeb, který byl vyvrcholením již 13. ročníku Týdne sociálních služeb. Jako každý rok tak i letos se sjela celá řada zajímavých hostů a řečníků, kteří po téměř dvouleté odmlce způsobené koronavirem, mohli diskutovat na aktuální témata, jež hýbají světem sociálních služeb, a o problémech, kterým musí poskytovatelé čelit nejen kvůli pandemii covidu-19.
Petra Cibulková