V Brně jezdí výrazně míň spojů, některé dvakrát za hodinu
O prázdninách přicházejí další zásadní škrty ve frekvenci brněnské městské hromadné dopravy. A to navzdory opakujícím se vyjádřením politiků, že MHD je pro ně prioritní a není možné ji omezovat. Omezení přitom přišla v Brně už loni v prosinci a pak letos na jaře.
Dopravní podnik, jemuž rostou náklady kvůli stoupajícím cenám energií a navíc stále nedorovnal tržby z předcovidové doby, má mimo jiné od vedení Brna za úkol vyhodnocovat poptávku cestujících a podle toho „šetřivě“ upravovat intervaly mezi spoji.
„K současné změně opravdu nedochází z důvodu úspor, ale kvůli nižší poptávce ze strany cestujících,“ vyloučila však zmíněnou strategii mluvčí dopravního podniku Barbora Doležalová.
„Nepředpokládám, že delší intervaly mezi spoji, které nastanou především o víkendech, by měly Brňanům způsobit zásadní problémy. Primárně v tu dobu nemíří do školy, do zaměstnání, spíš řeší volnočasové aktivity, takže si myslím, že se to dá zvládnout,“ prohlásila primátorka Markéta Vaňková (ODS) s dodatkem, že důvodem změn a škrtů jsou mimo jiné i plánované dopravní stavby a související výluky.
Od 1. července se například opravují koleje v Masarykově ulici v centru města nebo úsek z Osové na konečnou ve Starém Lískovci, kde tramvaje vůbec nyní nejedou a místo nich vyrážejí na silnice náhradní spoje. Stejně tak k omezení dochází i na Mendlově náměstí, v ústí Václavské ulice proto vznikla náhradní zastávka.
Rekonstrukcemi vysvětluje omezení i brněnský dopravní podnik. Prázdninové výluky kvůli opravám jsou standardem každý rok, ale ještě nikdy nebyly spojené s tak výrazným omezením dopravy jako letos, zvlášť o víkendech.
U tramvajových linek, které jsou označovány za páteřní spoje brněnské MHD, se víkendový interval nastavil na čtvrt hodiny, nikoli po deseti minutách, jak bylo dosud o sobotách a nedělích zvykem.
Týká se to i spojů, které neomezí žádná další oprava či výluka, tedy třeba linky 12, jež jezdí z jihu z Komárova přes centrum do Technologického parku na severu. A třeba na Palackého třídě v Králově Poli oprava končí, linka číslo 1 ale stejně jede méně často než dřív.
„Vozovna v Pisárkách je o víkendech kvůli opravám na Mendlově náměstí odříznutá, takže tramvaje vyšleme pouze z Medlánek. Abychom v takové situaci pokryli celé Brno, nastavili jsme interval na patnáct minut,“ sdělil dopravní ředitel podniku Jan Seitl s tím, že změny platí jen pro prázdniny, v září se vše vrátí do starých kolejí.
K soudu nebo úřadu práce pěšky
Doslova na své nohy se ale do té doby musí spolehnout lidé, kteří chtějí dorazit k městskému soudu nebo úřadu práce. Kvůli výstavbě protipovodňových opatření na řece Svratce se totiž uzavře průjezd křižovatkou u hokejové haly Rondo. Tramvaj číslo 7 jako jediná pendluje od hlavního nádraží k zastávce Křídlovická u arény.
Opuštěná ovšem je i trať za křižovatkou, takže není ani možný přestup na MHD z nedalekého parkovacího domu, kde by mimobrněnští měli nechat svá auta, jak si přejí politici. Podle dopravce by bylo příliš náročné v bezmála kilometrovém úseku trati se dvěma zastávkami řešit náhradní spojení.
Škrty se dotýkají také trolejbusových a autobusových linek, kde jsou běžně intervaly mezi spoji delší než u tramvají. Například u trolejbusů 34 a 36 z České do Žabovřesk jede spoj o víkendu jen jednou za třicet minut. Jeden spoj v každé hodině oproti současnosti zmizel.
Zdroj: idnes