Hygiena v Praze nestíhá testy a trasování, i když se lidé snaží
Svědectví z první ruky ukazují, že systém trasování a testování lidí na přítomnost koronaviru nejen v Praze kolabuje. Ohlašované rekordy počtu odběrů za den se hroutí pod náporem už dávno nespočitatelného množství lidí, kteří, ač jsou již nemocní se všemi příznaky, na odbavení teprve čekají. Několik zmíněných svědectví vybíráme:
„Manžel dostal v pátek pozitivní výsledek testu na covid-19. V sobotu nám na infolince hygieny řekli, že nás musí nejprve sami vytrasovat. To bude ale trvat několik dní. Pak teprve obdržíme žádanku na test. A to bude trvat další dny,“ vypráví žena z Prahy.
Když byl v metropoli epidemiologický nápor poloviční, už tak trvalo nejméně týden, než někoho hygienici vytrasovali.
„Pětiletý syn je kardiak a byl v kontaktu se seniorními prarodiči. Chtěli jsme jít proto na test aspoň jako samoplátci (jeden za 1750 Kč). To bylo ale během uplynulého víkendu v Praze nemožné,“ pokračuje.
Netestuje se totiž zdaleka na všech odběrových místech a na dostupných jsou několikahodinové fronty. Rezervační systémy umožňují objednání až za několik dní, v některých nemocnicích jsou objednací lhůty také týden, ale i víc.
„I přes synovu kardiologickou diagnózu ani pediatr žádanku na test v pondělí nevystavil s tím, že musíme vyčkat, až nás osloví hygiena. V případě, že by měl horečky a zhoršil se jeho zdravotní stav, máme jej prý vzhledem k anamnéze odvézt rovnou na infekční oddělení do nemocnice,“ upozorňuje obyvatelka Prahy.
„Manžel byl vytrasován na základě pozitivního testu pacienta, který test podstoupil rovněž jako samoplátce a před dvěma týdny vystál na letišti 3,5hodinovou frontu. Nikoli na základě vytrasování hygienou,“ poukázala žena na selhávání systému.
Ani u jednatřicetileté Anny trasování v Praze neproběhlo. Hygieně se přihlásila sama poté, co měla pozitivní výsledek její sestra. „Ona měla první test negativní, proto zůstala v karanténě sama, já jsem chodila do práce. Pozitivní byl až její druhý kontrolní test po deseti dnech v izolaci, kdy mi to volala do práce, takže jsem z ní hned šla domů a do karantény,“ popisuje Anna, která rovnou volala i na hygienu. Ta ji poslala na testy.
Špatně se Anně udělalo zhruba za dva dny po stěru, kdy dostala horečku, měla silné bolesti na hrudi, hlavy a kloubů, spala i 20 hodin denně. Výsledek ale měla negativní.
„Každé dva dny jsem to konzultovala se svojí praktickou doktorkou po telefonu, která mě na další test po deseti dnech poslat nechtěla. Podle ní je velká pravděpodobnost, že jsem to od ségry chytla, takže by byl test zbytečný a mám zůstat doma. Na stěr mám jít až po třech dnech bez příznaků, tak uvidíme. Vedená jsem tedy jen v karanténě, už mi uplynula i její standardní doba.
Hlavní hygienička přiznala, že hygienické stanice mají s trasováním kontaktů nakažených velké potíže. „Je to hlavně Praha, kam je soustředěna velká míra pomoci a kde navyšujeme kapacity. Tam pomáhají dovolávat i kolegové z jiných hygienických stanic, i když mají sami velký počet případů,“ řekla portálu iRozhlas.cz.
Poněkud v rozporu s osobními zkušenostmi lidí jsou pak údaje hygieny, že velký podíl kontaktů se podaří vystopovat do 48 hodin a že v menšině jsou případy, kdy stanice nestihnou upozornit ani po 72 hodinách od nahlášení pozitivního výsledku.
Podle evolučního biologa a parazitologa Flegra jsme přehltili epidemiology, trasování nefunguje, zužujeme okruh těch, kteří se trasují, aby se to stihlo,“ řekl. Zahlcení jsou podle něj i kapacity diagnostiky. Když někdo chce otestovat, a dostane termín další týden, je to absurdní, varoval sám v neděli na Primě.
Vakcinolog Jiří Beran z Centra očkování a cestovní medicíny obavy mírní. „Nejdůležitější ukazatel je smrtnost, která klesá. Nyní je kolem 0,2 procenta, což se dá přidat ke smrtnosti na běžné akutní respirační infekce,“ uvedl. I podle něj je však třeba zvýšit kapacity testování, aby lidé dostávali elektronickou žádanku na test hned, ne až za několik dní.
Ministerstvo zdravotnictví na svých stránkách radí lidem kontaktovat praktického lékaře, pokud mají horečku, která trvá déle než dva dny nebo suchý kašel bez horečky. Pokud se jim však špatně dýchá nebo mají horečku a současně suchý kašel, měli-by okamžitě volat linku 155.
Kvůli koronaviru byla zřízena infolinka 1221. „Na ni se prostě nedá dovolat,“ říkají unisono v podstatě všichni, kteří to zkusili.
Zdroj: IDNES